Jaktturism i Sverige

Det är inte ovanligt att svenskar och andra européer åker på jaktresor till länder som Sydafrika för att jaga exotiska djur. Men det omvända blir allt mer vanligt – att människor från hela världen söker sig till Sverige och de jaktmöjligheter som de svenska skogarna och fjällen erbjuder. Många lockas av tanken på att fälla en ståtlig älg, och Jämtland är en särskilt populär region för jaktturism i Sverige. Dit har människor från andra länder länge sökt sig för att prova jaktlyckan, bland annat Winston Churchill i hans unga dagar.

Än så länge är jaktturismen i Sverige liten jämfört med många andra platser – sammanlagt i Europa uppskattar man att jaktturismen omsätter runt 17 miljarder kronor, medan jakt i Sverige bara beräknas omsätta runt 3 miljarder kronor. Då tittar man dessutom på jakten som helhet, av både inhemska och utländska jägare. Den rena jaktturismen är svårare att uppskatta omsättningen på, men som ett exempel kan nämnas att runt 40 företag som ägnar sig åt jaktturism omsatte mellan 20 och 25 miljoner kronor år 2010.

Allt tyder dock på att jaktturismen bara kommer att öka i Sverige. Framförallt i landets norra delar upptäcker fler och fler företag att de kan konkurrera om turisterna med länder som Kanada och Skottland, som är traditionella jaktdestinationer. Flera väljer att sticka ut från mängden genom att erbjuda paketresor där inte bara jakten, utan också naturnära boende och svensk mat står i fokus. De jaktturister som framförallt hittar hit är från Österrike, Tyskland, Frankrike och USA. Många drömmer om att fälla en älg, men även fågeljakt lockar. Om man bestämt förväntar sig att få fälla en älg under sin jaktresa kan man bli besviken – jaktföretagen lämnar vanligtvis inga garantier för att man ens kommer att få se en älg under sin vistelse i Sverige, just eftersom det inte går att garantera något liknande.

De som är i branschen menar att det finns utrymme för den svenska jaktturismen att växa, eftersom den idag till stor del begränsas av att rätten att jaga hör till privata markägare och skogsbolag. Samtidigt finns det gott om potentiella kunder i länder som Frankrike, där 1,3 miljoner jägare ska trängas om jaktmarkerna, vilket driver dem till andra länder. Förutsättningarna är med andra ord rätt för att jaktturismen i Sverige ska bli en blomstrande bransch i landets två nordligaste län.

Oavsett var och vad man har tänkt jaga – älgar i norra Sverige eller lejon på savannen – är det viktigt att man har rätt kläder och rätt utrustning för att jakten ska bli ett nöje, snarare än ett omak. Inför en jakt kan det därför vara bra att gå in på PN Jakts webbutik, och titta igenom deras utbud. Där hittar man nämligen det mesta inom jaktkläder för alla klimat. Om man driver en av de allt vanligare svenska firmorna som riktar in sig på jaktturism kan det också vara bra att tipsa sina kunder om liknande butiker, eftersom de kanske inte är vana vid att jaga i det svenska, kallare klimatet, och kan behöva utrusta sig inför sin jaktresa.

Author: info

Share This Post On
Nexus