Sverige blir allt mer attraktivt i många turisters ögon världen över. Thomas Brühl, VD på Visit Sweden, berättar att man genom att sprida historier om svensk natur och livsstil via sociala kanaler ska få fler att upptäcka Sverige som turistdestination. De flesta sökningar som görs om Sverige står tyskarna för, men även holländare och amerikaner är nyfikna på att få veta mer om landet. Visit Sweden har valt ut 13 länder som de riktar in sin marknadsföring mot. Enligt företagets analyser är 81 miljoner människor inom de prioriterade utlandsmarknaderna intresserade av att resa till Sverige.
Natur och lokal mat i topp
Visit Sweden har genomfört en studie om vad utländska potentiella besökare till Sverige är nyfikna på när de vill veta mer om vårt land. I denna hamnar sökorden naturfenomen, lokal mat och historia högst upp på listan – Detta googlar utländska turister på om Sverige. Norrskenet är ett av de mest googlade fenomenen i naturen som många vill veta mer om och gärna få uppleva. Även det lokala köket och den svenska historien och kulturarvet står högt i kurs. En av Visit Swedens satsningar är att inspirera utländska rese- och livsstilsmagasin att göra reportage om Sverige som resmål, för att skapa ett intresse hos läsarna att komma hit.
Sverige i utländsk press
Visit Sweden riktar in sin marknadsföring på den resvane turisten som söker efter nya resmål att uppleva. Företagets idoga arbete med att marknadsföra Sverige som turistdestination i utlandet har bland annat lett till att brittiska The Independent, tyska der Spiegel och New York Times har skildrat landet i sina tidningar. The Independent har exempelvis skrivit om den storslagna svenska naturen och de livliga storstäderna över hela landet. Eurovision Song Contest var ämnet då den tyska tidningen gjorde reportage och i den amerikanska dagstidningen valde man att placera kulinariska Skåne på plats nio på listan över platser man rekommenderar sina läsare att besöka världen över.